מה אם היית התסריטאי של החיים שלך?

1. מה אם היית התסריטאי של החיים שלך?

התשובה הראשונה של רוב האנשים, היא שהם היו מורידים לעצמם שנים, ונותנים לעצמם פרסום, גוף חטוב, כסף, אושר ואהבה, וכמובן בריאות להם ולכל היקרים להם.
אבל זו תשובה לא טובה.
לא כי אנחנו לא רוצים להיות צעירים, עשירים ומאושרים.
אלא כי אז הסיפור שלכם לא יהיה מעניין.
והסיפור שלכם חייב להיות מעניין, הרי אתם תסריטאים, לא?

2. מה רוצה הגיבור?

מה באמת רוצה הגיבור של הסיפור שלכם?  הוא צריך שתהיה לו מטרה.
מה עם "לסגור את החודש"? זו מטרה לא מעניינת. נטולת השראה.
מה לגבי "לוודא שאין יותר אנשים רעבים בעולם?" – זה כנראה מוגזם מדי.

בסיפור טוב, יש שתי מטרות: אחת שאנחנו רוצים ואחת שאנחנו זקוקים לה. בדרך כלל, אנחנו לא אוהבים להודות בחולשות שלנו (אתם כן, אבל אני מדבר כאן על בני התמותה הרגילים), אז אנחנו לא מדברים על הדבר לו אנחנו זקוקים, והוא מוסווה היטב בתוך הדבר שאנחנו רוצים. בסרט "תאומים" עם ארנולד שוורצנגר, דני דה ויטו רוצה לסחוט 5 מיליון דולר תמורת טכנולוגיה מסתורית לסוג חדש של מנוע שלא זקוק להרבה דלק, אבל מה שהוא באמת צריך, זה אהבה ללא תנאי מהמשפחה שלא היתה לו. לשמחתנו, הוא בוחר באהבה ומחזיר את ה-4 מיליון הדולרים למשטרה. (טוב, זאת קומדיה והוא נוכל חביב, הוא היה חייב לגנוב מיליון לעצמו, מאנשים רעים, כמובן). 
תבחרו מטרה שבאמת חשובה לכם, משמעותית עבורכם, משהו שתאבקו ולא תוותרו עליו גם כשהפעמים הראשונות יהיו על הפנים. ואם אין לכם מטרה (וזה בסדר, לרוב האנשים אין), אז למצוא מטרה זו תהיה המטרה של הדמות שלכם בסיפור, לפחות בינתיים. 

3. מה שם הסרט שלכם?

הנה כמה כיוונים

  • אם לא ניסיתי, לא נכשלתי
  • רושם על אחרים זה החיים
  • באינסטגרם כל אחד יכול להיראות מצליח
  • הזדמנויות לא מגיעות לספה בסלון
  • הוא מבוגר מדי מכדי להצליח
  • לא ניסיתי, אז בטוח אצליח (זה מ"בילבי")
  • המוציא מים מהסלע
  • מצליחה כנגד כל הסיכויים


ומה עושים עם זה? 
​יש מי שלקח את העלבון את מרביצה "כמו ילדה" (LIKE A GIRL), והפך אותו למשהו חיובי, כמו בסרטון הזה.​

4. אוף... בעיה!

אחרי שבחרתם מטרה, יש לכם עניין חדש: בעיה.
היא יכולה להיות בעיה שנוגעת לעולם הפנימי שלנו (רגשית או מנטלית), היא יכולה להיות בעיה אישית בעולם החיצוני או בעיה חברתית, שנוגעת להרבה אנשים.
בכל סיפור יש בעיה, בעיה גדולה.
משהו שמפריע, משהו שמאיים על הסיכוי להשיג את המטרה הנכספת: מתחרה קנאי, מראיינת גזענית, מישהו שלא נותן לך הזדמנות כי את אישה, משקיעים קרירים, עיתונאי נכלולי, או בני זוג לדייט כושל שמסרבים לתת לנו סיכוי נוסף.
הצרות שלכם, זה אחלה חומר, בתנאי כמובן – שתתגברו עליהן.
בעסקים, עד שאין לקוח, אין עסק. והמטרה של עסק, כתב פעם פרופ' פיטר דרוקר, היא לייצר לקוח ולשמור עליו.
וזה אומר קשיים, התמודדות, אתגר.  

וזה מה שהופך את הסיפור למעניין.
כי אם הסיפור טוב, הוא טוב בגלל המאמץ שנדרש כדי להתמודד עם הבעיה, ומה שזה גורם לנו להיות טובים יותר ולהשתפר.

5. למה יש בעיות?

הבעיות של הגיבור מכריחות אותו לבחור, והבחירות האלה מצביעות על הערכים שלו, ואפילו משנות אותו.
כך אנחנו יודעים מיהו הגיבור באמת.
זה דבר אחד לתרום 1,000 שקל כשיש לך מיליארד, ודבר אחר לגמרי לתרום סכום כזה כשמה שיש לך זה 10,000 שקל.
החיים מתחילים באמת כשאנחנו משלמים מחיר, לא רק בכסף אלא גם בדם, יזע ודמעות. עד שהגיבור שלנו לא מתמודד עם בעיה, הוא לא גיבור. 
לכן, הגיבור בסיפור שלנו לא רץ לאבא שלו לבקש כסף. 
הוא לא מסמם את עצמו כדי שלא ירגיש רגשות לא נעימים.
הוא לא מלשין ומשקר, ולא בוגד בחבריו.
למה? כי זה לא סיפור שאנחנו רוצים לראות.
כשהגיבור והגיבורה בסרטים הולכים יד ביד אל השקיעה, מגיע הכיתוב "הסוף". כי אם הכל טוב, אז זה משעמם ולפני שזה קורה, הסיפור חייב להיגמר.

מה שהופך את הילד מ"שכחו אותי" בבית לגיבור, הוא שהוא מתמודד עם המצב בעצמו. כך גם הגיבור שלנו (אתם...) לא מחפש קיצורי דרך או חיים קלים, אלא יכולת טובה יותר להתמודד עם כל מה שהחיים משליכים לעברו. כי אין חיים ללא בעיות: יש חיים של התמודדות או חיים של בריחה.
הגיבור שלנו מתמודד עם אתגרים, ותוך כדי, הוא לומד דברים – על עצמו ועל העולם, והופך להיות אדם טוב יותר. (עוד על החשיבות של בעיות, כאן).

6. למה אתה שואל את זה?

אני מקווה שהבנתם שאני לא באמת מדבר על כתיבת תסריט על החיים שלכם. כמו שאומר רוברט מאקי, "אם הסיפור שאתה מספר זה הסיפור שאתה מספר, אתה עמוק בחרא". כמו שכתבתי בספר "למה כדאי להיות לטובת הכריש?", מה שחשוב בחיים, זה לשלוט בנקודת המבט שלנו. זה להבין כי ברגע שאנחנו בוחרים, אנחנו לא קורבן – לא של אדם אחד ולא של הנסיבות.
מה שקורה שם "בחוץ", לרוב לא תלוי בנו; איך אנחנו מפרשים את זה ומה אנחנו עושים עם זה, זה בדרך כלל בהחלט בשליטתנו. לפעמים כשאתם מפשלים זה כשלון חרוץ ולפעמים זה שיעור מאלף או הכוונה לעיסוק אחר.
 

אז עכשיו, כשהבנתם את הרקע, נסו לענות על השאלות הבאות:
א. 
מה שם הסרט שלכם? 
ב. 
אם הייתם התסריטאים של החיים שלכם, איך החיים שלכם היו נראים?
ג. איזו בעיה נוראית בחיים שלכם, אם תתגברו עליה, תהפוך אתכם לגיבורים באמת?
---

איפה אפשר ללמוד ברצינות על סטוריטלינג למנהלים, יזמים ובעלי עסקים? 
הקליקו לפרטים >> סדנת סטוריטלינג מעשית של אליאב אללוף